Elektryczne autobusy w Pile. „Piątka” stanie się ekologiczną linią MZK

PIŁA, Elektryczne autobusy „Piątka” stanie ekologiczną linią - zdjęcie, fotografia
Życie Piły 27/11/2019 13:54

Miejski Zakład Komunikacji w Pile kupi pięć elektrycznych autobusów. Ekologiczne pojazdy będą kursowały na zmienionej trasie linii numer 5, która tym samym stanie się w pełni przyjazna środowisku. Czy inwestycje MZK wpłyną na ceny biletów?

Zakup pierwszych w Pile elektrycznych autobusów będzie możliwy dzięki dofinansowaniu uzyskanemu przez Miejski Zakład Komunikacji w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt projektu to ponad 16 milionów złotych, z czego ponad 11 milionów będzie stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Projekt obejmuje zakup pięciu autobusów elektrycznych, budowę trzech stacji ładowania pojazdów na terenie zajezdni przy ulicy Łącznej oraz budowę stanowiska szybkiego ładowania autobusów. Taka ładowarka pantografowa stanie na pętli autobusowej przy ulicy Kossaka.

Autobusy elektryczne będą kursowały na zmienionej trasie linii numer 5. I to tylko takie, ekologiczne pojazdy mają obsługiwać tę trasę.

- Warunki konkursu mówiły bardzo szczegółowo o tym, gdzie te pojazdy mają funkcjonować i jaki będzie ich zasięg. Od początku przygotowywaliśmy ten projekt właśnie z myślą o linii numer 5, która będzie kursowała zmienioną trasą - tłumaczy prezes pilskiego MZK, Tadeusz Majewski.

Obsługujące linię numer 5 autobusy elektryczne będą jeździły przez tzw. "nowy deptak", czyli ulicą 14 Lutego. Z ulicy 1 Maja - omijając plac Konstytucji 3 Maja - będą wjeżdżały w ulicę Piłsudskiego i przez ul. 14 Lutego będą dojeżdżały do planowanego centrum przesiadkowego przy centrum handlowym VIVO! Piła. Dalej będą jechały znaną od lat trasą. Ulica 14 Lutego pozostanie drogą jednokierunkową, z wyłączeniem autobusów komunikacji miejskiej.

Autobusy o których mowa mają wyjechać na ulice Piły w 2021 roku. A już w 2020 roku MZK spodziewa się dostawy 13 innych nowych pojazdów - o napędzie hybrydowym i EURO 6.

- Tym samym możemy mówić, że od 2017 roku udało nam się pozyskać 29 nowych autobusów. Oznacza to, że 75% naszej floty to będą nowoczesne, ekologiczne autobusy. Co ważne dla pasażerów będą to też pojazdy w pełni klimatyzowane, z udogodnieniami dla podróżujących. Średnia wieku naszych autobusów będzie wynosiła wówczas 4-5 lat - mówi Tadeusz Majewski.

Prezydent Piły zapewnia, że w obecnej sytuacji te inwestycje Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile nie wpłyną na ceny biletów. Te nie zmieniają się od 2012 roku. - Właśnie to co robimy sprawia, że te ceny nie rosną. Kupujemy nowy tabor i oszczędzamy na naprawach, serwisach i wymianach. Dzięki racjonalnemu działaniu możemy mówić, że udawało nam się przez te lata utrzymywać ceny na takim samym poziomie. Chcemy zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, a nie odstraszać ich od niej - mówi Piotr Głowski.

fot. Życie Piły (archiwum)

Elektryczne autobusy w Pile. „Piątka” stanie się ekologiczną linią MZK komentarze opinie

  • witch-doctor - niezalogowany 2019-11-28 06:47:00

    Przyjazne środowisku a napędzane prądem z elektrowni opalanych węglem, co to za polityka głupia, szkoda kasy na takie badziwene wydatki.
    Jak Piotrek chce być ECO, to niech autobusy wodorowe kupi, te przynajmniej są naprawdę ekologiczne.

  • gość 2019-11-28 11:47:23

    A ten wodór to skąd się niby bierze, rośnie na drzewach? Produkuje się go w procesie elektrolizy, do którego potrzebny jest prąd — z tych samych elektrowni opalanych węglem.

  • witch-doctor - niezalogowany 2019-11-28 12:44:40

    do "gościa"
    Kolego nie znasz technologii to zapytaj, a nie podważasz temat bezwiednie. Wodór można pozyskać z gazyfikacji węgla kamiennego, Polska ma takie technologie od kilku dobrych lat.
    Sprawdź sobie w necie, pogooglaj, nie krytykuj :)

  • gość 2019-11-28 12:58:27

    Megalomania. Zysk dla środowiska jest minimalny, a koszt ogromny. Piła ma dużo ważniejsze potrzeby niż autobusy z bajerami.

  • gość 2019-11-28 17:02:52

    Gazyfikacja węgla kamiennego to nie jest alchemiczna zamiana węgla w wodór. Również wymaga dostarczenia energii, a jednym z produktów jest dwutlenek węgla. To nie jest "naprawdę ekologiczne", to jest w ogóle nieekologiczne, być może nawet bardziej niż prąd z węgla i wodór z elektrolizy z prądu z węgla, o źródłach odnawialnych czy energii jądrowej nie wspominając.

  • gość 2019-11-28 19:04:16

    Myślę, że w końcu zostanie uruchomiona na przystankach informacja świetlna. Również przy okazji korekty trasy linii nr 5 będą ponownie czynne wiaty przystankowe zlokalizowane przy ul. Piłsudskiego!

  • Gość - niezalogowany 2019-11-28 21:47:06

    Śmieci ponad 100% do góry wiec te pozostałe 5 baniek to szybko uzbierają. Ot ekologia kosztem obywateli.

  • Mumbian Adonis - niezalogowany 2019-11-29 08:52:47

    Żadnych wodorowych autobusów nie będzie. Taka technologia jest eksploatowana w Niemczech, ale w jednym mieście. U nas będą jedynie "elektryki".

  • OK - niezalogowany 2019-12-04 11:14:07

    W Poznaniu widać na pętli przy Morasku te autobusy i ładowarki indukcyjne. Futurystyczny, fajny wygląd. Prąd w Polsce jest ze spalania węgla, jednak tak być nie musi. Atom moi drodzy może być dobrym rozwiązaniem a w razie czego nakręcą Czarnobyl 2.0 na netflixa.

  • real - niezalogowany 2019-12-05 00:09:21

    Dzięki ssaniu kasy przez PiS za chwilę nie będzie już na żadne inwestycje więc lepiej cieszyć się, że cokolwiek się dzieje. Fakt, że w Pile nie ma ani jednej stacji publicznej ładowania choć po mieście jeżdżą już "eklektyki". Wstyd bo nawet taki Wągrowiec już ma...

  • kajos - niezalogowany 2019-12-05 19:49:28

    wlasnie wczoraj przypadkiem sprawdzalem na pewnej stronie
    podobno sa 2
    na stacji kolo duzego Tesco na Bydgoskiej i na stacji na wylocie na Szydlowo
    jest tez na stacji w Budzyniu

Dodajesz jako: |


Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama