Miał być System Informacji Pasażerskiej, są oskarżenia i spór

INWESTYCJE, Miał System Informacji Pasażerskiej oskarżenia spór - zdjęcie, fotografia
Życie Piły 28/08/2019 16:27

Prezes spółki, która miała zbudować i wdrożyć w Pile System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zarzuca pilskim urzędnikom utrudnianie i blokowanie prac. Urząd Miasta odpiera te zarzuty. Do prokuratury wpłynęły już zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Będzie też sprawa w sądzie.

Przetarg na realizację tego zadania rozstrzygnięto w październiku 2018 roku. Spółka mpTechnology ze Słupska, która wygrała to postępowanie, za około 4,7 mln złotych miała ustawić w mieście 45 dwustronnych elektronicznych tablic, na których ma być wyświetlana informacja o tym, za jaki czas spodziewany jest w tym miejscu konkretny autobus danej linii. Zadanie obejmowało też ustawienie na ulicach Piły stacjonarnych automatów biletowych, tzw. infokiosków. Dodatkowo, wraz z uruchomieniem Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej pasażerom komunikacji miejskiej w Pile miały zostać oddane do użytku mobilna aplikacja oraz strona internetowa, pozwalające "śledzić" autobusy w czasie rzeczywistym, na cyfrowej mapie. System obejmuje też instalację odpowiednich ekranów w autobusach i połączenie całości z bazą w zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile oraz z siedzibą Straży Miejskiej. Zgodnie z pierwotnymi zapisami umowy, zadanie to miało zostać zrealizowane do 4 lutego 2019 roku.

29 marca 2019 roku władze Piły poinformowały o odstąpieniu od umowy z wykonawcą Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Powodem zakończenia współpracy - jak informował Urząd Miasta - było przede wszystkim niedotrzymanie terminu realizacji inwestycji.

Gmina Piła z dniem 27.03.2019 r. odstąpiła od umowy z firmą MPTECHNOLOGY Sp. z o.o. ze Słupska (...) z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Przyczyną odstąpienia była nienależyta i nieterminowa realizacja przedmiotu umowy (...) Końcowy termin realizacji, po przedłużeniu  aneksem do umowy, upłynął w dniu 13 marca 2019 roku

- informował w marcu tego roku pilski Urząd Miasta.

We wtorek, 27 sierpnia 2019 prezes spółki mpTechnology, Bolesław Hilarecki podczas briefingu prasowego poinformował o złożeniu w prokuraturze zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pilskich urzędników i zapowiedział skierowanie sprawy na drogę sądową. Jego zdaniem urzędnicy utrudniali i blokowali jego firmie realizację tego zadania.

Już od samego początku prowadzenia tej inwestycji byliśmy zasypywani przez urzędników miejskich i osoby nadzorujące tę inwestycję różnego rodzaju pismami. Doszło do tego, że otrzymywaliśmy ponad jedno pismo dziennie, nieustannie przez kilkadziesiąt dni pod rząd. To wymagało skupienia i poświęcenia dużej ilości czasu na to, żeby na te pisma odpowiadać. A te pisma nie przyczyniały się w żaden sposób do realizacji i postępu prac. Jako wykonawca tego systemu byliśmy blokowani w trakcie realizacji pozorowanymi powodami ze strony miasta, MZK czy inżyniera kontraktu. Kuriozum było chociażby to, że po akceptacji całego okablowania, które miało być zainstalowane w autobusach, MZK - mając na uwadze że zbliża się termin zakończenia inwestycji - nie pozwalało nam rozpocząć instalacji. Blokowano nam też możliwość montowania wyprodukowanych i gotowych już tablic informacyjnych. One zalegały nam w firmie, a nie mogliśmy ich montować przez rzekomą konieczność dosyłania dodatkowych informacji

- mówi prezes mpTechnology Sp. z o.o., Bolesław Hilarecki.

Lista zarzutów, które pod adresem pilskich urzędników kierują przedstawiciele mpTechnology jest dłuższa. - Kolejnym kuriozum była sytuacja kiedy wezwano nas do osobistego stawiennictwa do zinwentaryzowania stanu faktycznego tych urządzeń i wykonanych prac, ale nasz przedstawiciel został wyproszony z komisji inwentaryzacyjnej - mówi Bolesław Hilarecki, którego zdaniem stąd m.in biorą się rozbieżności co do oceny zakresu wykonanych prac. Zdaniem przedstawicieli mpTechnology w momencie rozwiązania umowy spółka wykonała inwestycję w ponad 70%. Zdaniem urzędników wykonane do tej pory prace nie były aż tak zaawansowane.

Prezes mpTechnology Sp. z o.o., Bolesław Hilarecki

Spółka mpTechnology złożyła w prokuraturze zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Oskarżenia kieruje pod adresem m.in. prezydenta Piły Piotra Głowskiego i jego zastępcy, Krzysztofa Szewca.

Chodzi m.in. o przekroczenie uprawnień. Miało to polegać na niezasadnym odstąpieniu od umowy i próbie wpłynięcia negatywnie na realizacyjne działania wykonawcy. Z tego wysnuwamy zarzuty o niegospodarności i ostatecznie działania na szkodę interesu publicznego i na szkodę mieszkańców

- mówi Bolesław Hilarecki.

Prezydent Piły odpiera wszystkie zarzuty. Jego zdaniem działanie przedstawicieli spółki mpTechnology to klasyczna "obrona przez atak".

To są właśnie takie momenty, kiedy wykonawcy bronią się atakując i poszukują - być może zdecydowanie za późno - sposobów rozwiązania swojego problemu, bo mają potężny problem. Ta współpraca niestety wyglądała bardzo słabo i to jest widoczne w efektach tej pracy. Wystarczyło popatrzeć jak ta inwestycja wyglądała w momencie, gdy wypowiadaliśmy umowę by nie mieć wątpliwości że zrobiliśmy dobrze zarówno z punktu widzenia interesu miasta, jak i mieszkańców i pieniędzy publicznych. Jestem przekonany na 100%, że wszystkie nasze decyzje w tej sprawie mają uzasadnienie nie tylko racjonalne, ale i prawne

- mówi prezydent Piły, Piotr Głowski.

Pilski Urząd Miasta - odpowiadając na złożone w prokuraturze przez spółkę mpTechnology zawiadomienie - również zawiadomił śledczych o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Urzędnicy twierdzą, że zarząd mpTechnology – wiedząc, że do żadnego przestępstwa nie doszło, zawiadomił o rzekomym łamaniu prawa. 

Urząd Miasta przygotowuje przetarg na dokończenie przerwanych wiosną prac przy budowie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

fot. Życie Piły

Reklama

Miał być System Informacji Pasażerskiej, są oskarżenia i spór komentarze opinie

  • gość 2019-08-29 11:41:20

    Dziwne, że spółka z powodzeniem wykonała system w wielu innych miastach, a w Pile zerwano umowę... Tak na marginesie to ten system jest moim zdaniem całkowicie zbędny w Pile. Co z tego, że dowiem się, że najbliższy autobus będzie za pół godziny albo za godzinę??? Poza "piątką" większość autobusów kursuje z taką właśnie częstotliwością.

  • gość 2019-08-29 14:54:54

    i większość z nich, poza godzinami szczytu, jest pustych.

  • chris - niezalogowany 2019-08-29 16:14:35

    lepiej wypożyczalnie hulejnóg zrobić

  • Gość - niezalogowany 2019-08-29 17:37:43

    Albo wypożyczalnia rowerów

Dodajesz jako: |


Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez zycie.pila.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

SAJA MANAGEMENT Krzysztof Saja z siedzibą w Piła 64-920 , Pocztowa 1

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"